Plujący Obraz Piotra Ambroziaka w Galerii Apteka Sztuki

Od 23 września do 11 października 2017 warszawska Galeria Apteka Sztuki będzie gościć wystawę malarstwa artysty Piotra Ambroziaka. Plujący Obraz pojawi się w ramach nowego projektu o nazwie Warsaw by Art. 24 września  można wysłuchać Piotra Ambroziaka podczas spotkania: Artysta czy szaman - społeczne role.

Próżno tu szukać polukrowanych, hipsterskich widoczków. To raczej nieustanne zmaganie, zapis skrajnych emocji jednostki pragnącej w zbrutalizowanej rzeczywistości odnaleźć sens. Tytuł wystawy odnosi się do opinii jednego z widzów, że przedstawiane obrazy plują odbiorcom w twarz. Katarzyna Halber

 

Piotr Ambroziak, twórca miejskich jaskiń i obiektów miejskiego szamanizmu przywołuje w twórczym transie archetypiczne symbole i gesty. Stylistyka jego obrazów wydaje się bliska niemieckiemu ekspresjonizmowi lub twórczości Basquiata. Bezsprzecznie zaczepiona w miejskiej cywilizacji okazuje się być zapisem objawów współczesnego ADHD, zjawiska towarzyszącego zarówno jednostce, jak i całemu miejskiemu społeczeństwu.

 

Pomimo niewątpliwego wpływu miejskiej przestrzeni na współczesną kulturę, niewielu artystów - oprócz Basquiata i Nowych Dzikich - pokusiło się o interpretowanie w malarstwie dynamicznego chaosu dzisiejszego miasta z całym napięciem emocjonalnym i przytłaczającą formalną pustką. W Plującym Obrazie Piotr Ambroziak odrzuca bohatera i figurację, dotąd charakterystyczne w jego obrazach. Zabiera widza w chaotyczną, ale konsekwentną podróż szlakiem krzykliwych, wyjętych z grafitti haseł oraz archetypicznych symboli.

 

Piotr Ambroziak. Plujący Obraz - Warsaw by Art
Wystawa czynna od 23 września do 14 pażdzienika 2017
Kurator wystawy: Katarzyna Haber
Galeria Apteka Sztuki, Al. Wyzwolenia 3/5, Warszawa

 

Artysta czy szaman - społeczne role

24 października 2017 (niedziela) w godzinach od 11:00 do 13:00 odbędzie się w Galerii Apteka Sztuki spotkanie i dyskusja Katarzyny Haber z Piotrem Ambroziakiem o korzeniach sztuki, inspiracjach oraz o zmianie społecznej dotyczącej roli artysty.

 

Słowo „pluć” budzi wiele, niekoniecznie pozytywnych skojarzeń od plucia ogniem czy jadem po metaforycznie rozumiane plucie jako znieważenie czy wyrażenie pogardy. Zostać oplutym w przenośni oznacza, że ktoś rzucił nam wyzwanie, naruszył nasz ład i porządek, być może obraził naszą godność, uczucia religijne czy patriotyczne. Sztuka też posiada taką siłę - może kogoś znieważyć, splugawić, urazić czyjeś uczucia estetyczne i nie tylko. Inspiracją do nadania wystawie dwuznacznego tytułu „Plujący Obraz” były reakcje odbiorców na sztukę ekspresywną - często towarzyszące temu mocne wrażenia czy wzburzone dyskusje. Tytuł wystawy stawia pytanie w jaki sposób obraz jest w stanie przenosić silne emocje towarzyszące artyście podczas tworzenia na odbiorcę. Zastanawia mnie, dlaczego napięcia, silny gest malarski powoduje, że obraz bywa dyskwalifikowany, nieuznawany jako estetyczny utwór. Dlaczego dzieło musi podlegać rozumnej klasyfikacji, zasadom klasycznej kompozycji czy idei Piotr Ambroziak

O artyście

 

Piotr Ambroziak (1971) ukończył studia na Wydziale Grafiki i Malarstwa łódzkiej ASP. Dyplom obronił z wyróżnieniem w pracowni drzeworytu prof. Andrzeja Bartczaka (aneks z fotografii u prof. Ireneusza Pierzgalskiego). Uczeń w pracowni malarstwa prof. Juliusza Narzyńskiego.

Piotr Ambroziak jest artystą intermedialnym, uczestnikiem wielu stowarzyszeń artystycznych i wystaw międzynarodowych oraz wystaw indywidualnych w Polsce. Obecnie jest doktorantem Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu na Wydziale Malarstwa i Rysunku, w pracowni prof. Dominika Lejmana.

 

 

2017-09-20