Troszcz się o zdrowie swoich kości

Cywilizacja i dominujący styl życia nie ułatwiają nam dbania o nasze kości. Szkoda, bo przecież to układ kostny jest naszym naturalnym szkieletem, dzięki któremu funkcjonujemy. Jak zadbać o kości?

W organizmie dorosłego człowieka znajduje się około kilograma wapnia. Przede wszystkim znajdziemy go w kościach i zębach. Wapń jest w ciągu naszego życia cały czas wchłaniany przez układ kostny. Dlatego musimy go dostarczać do organizmu.

Układ kostny to o wiele bardziej skomplikowany system, niż wydaje się przeciętnemu zjadaczowi chleba. Kości są odpowiedzialne za zapewnienie odpowiedniej postawy czy ochronę narządów wewnętrznych, ale też za prawidłową produkcję białych krwinek. Kości mają nawet swój udział w tym, żebyśmy dobrze słyszeli, co się koło nas dzieje. Dlatego kościom wapń jest potrzebny i jest przez nie wchłaniany.

Najprościej dostarczyć wapń do organizmu poprzez spożywanie zrównoważonej diety. Jeśli w naszym pokarmie znajdzie się za mało wapnia, to organizm i tak uzupełni jego braki.

W kościach i szpiku kostnym magazynowane są wapń i inne minerały. Wapń znajdujący się w kościach ciała jest zmagazynowanym zasobem na wypadek sytuacji, kiedy spożycie wapnia będzie niskie lub niewystarczające.

Niestety, wchłanianie wapnia spowoduje, że w przypadku jego niedoborów w diecie, organizm czerpać go będzie z naszych kości i zębów. Brak wapnia powoduje, że kości się demineralizują i łamią.

W prawidłowym przyswajaniu wapnia poprzez przewód pokarmowy ważną rolę odgrywa witamina D. Powinniśmy więc zapewnić ja naszemu organizmowi - średnia dobowa dawka witaminy D wynosi 400j.

Najskuteczniejszym sposobem pozyskania witaminy D jest piętnastominutowa ekspozycja na silne światło słoneczne. Jednak w Polsce słonecznych dni mamy zbyt mało w ciągu roku, aby zapewnić organizmowi naturalne źródło przyswajania witaminy D.

Pozostaje uzupełniać ją z innych źródeł. W produktach spożywczych występuje jednak w ograniczonej ilości, więc nawet zrównoważona dieta może nie wystarczyć do zaspokojenia dobowego zapotrzebowania na wapń i witaminę D.

Dietetycy i lekarze często rekomendują suplementację wapnia razem z witaminą D. Preparaty zawierające oba życiodajne elementy są wskazane dla dzieci i młodzieży, kobiet w ciąży, karmiących matek, kobiet w okresie menopauzy oraz dla osób starszych.

Pamiętajmy również o magnezie, którego obecność w organizmie wzmacnia kości oraz pomaga utrzymać je w zdrowiu i doskonałej kondycji.

Warto więc uzupełniać codzienną dietę o produkty bogate w wapń i witaminę D, a także magnez, witaminę C i witaminę K. Odpowiednia dla zdrowych kości dieta powinna składać się z zielonych. liściastych warzyw. Idealne dla kości okazują się też nasiona maku, ryby, kalafior, migdały, figi, czy też orzechy laskowe.

Niektóre produkty pokarmowe są niezbyt bezpieczne dla naszych kości. Żywność zawierająca zwiększoną ilość fosforanów zatrzymuje wchłanianie wapnia. Ser topiony jest jednym z popularnych w kuchni produktów o dużej ilości fosforanów.

Lepiej też unikać produktów o wysokiej zawartości cukru, który pozbawia kości życiodajnego wapnia. Wrogiem kości jest też kofeina oraz stres.

 

 

2015-07-21

PARTNERZY