Jak zimą radzić sobie z przeziębieniem i grypą?

Zimą niezwykle łatwo o nieprzyjemne, a nawet groźne w skutkach przeziębienie. Jak więc sami najlepiej możemy zminimalizować ryzyko wystąpienia choroby lub redukować odczuwanie jej skutków? Dowiedz się, jak łatwo przechytrzyć grypę w chłodne dni.

Zmienna, ale chłodna lub mroźna aura i odczuwalny brak słońca powodują, że zimą o przeziębienie nietrudno. Powinniśmy reagować, kiedy dopadnie nas wodnisty katar z obrzękniętym nosem, ból gardła, męczący suchy kaszel, dokucza stan podgorączkowy lub nawet gorączka, osłabienie organizmu, czy łamanie w kościach.

Chcąc się wzmocnić lub walczyć z pierwszymi objawami choroby w najbliższej aptece dostaniemy najróżniejsze specyfiki. Prezentowane w telewizyjnych reklamach preparaty mają nam pomóc przy pierwszych objawach grypy. Jednak tylko pobieżna lektura ich składu unaocznia, że jest to rutyna (rutozyd) i witamina C. Może więc na wszelki wypadek warto sięgnąć po inne metody dbania o zdrowie?

 

Unikajmy miejsc będących skupiskami ludzi. Ubierajmy się odpowiednio do panujących warunków pogodowych. Wracając do domu myjmy ręce.

Dieta powinna być bogata w witaminy A, C i E, bo wzmacniają naszą odporność. Zimą niezbędne jest spożywanie sporej ilości warzyw, takich jak szpinak, brokuły, czy kalafior. Wzbogaćmy też w chłodne dni naszą codzienną dietę o przepyszne owoce cytrusowe i banany. Zdrowe i zalecane okazują się zimą takie produkty spożywcze, jak kiszone ogórki, czy kiszona kapusta. Pamiętaj też o zbawiennym wpływie miodu na zdrowie.

 

Czosnek też się przyda w czasie chłodu! Posiada on właściwości antybiotyku, wręcz silniejsze niż penicylina. Istotnym jego składnikiem jest allicyna, związek chemiczny powstający po uszkodzeniu tkanek czosnku i cebuli. To allicyna powoduje, że czosnek jest bakteriobójczym obrońcą naszego zdrowia. Zawiera ponadto spore zasoby witaminy B1, B2, C oraz prowitaminę A. Jest również źródłem ważnych dla organizmu soli mineralnych, czyli potasu, wapnia oraz magnezu. 

 

Również warzywny wywar z dodatkiem czosnku, czy imbiru rozgrzeje zziębnięty organizm oraz zapewni dostawę niezbędnych nam witamin i składników mineralnych. 

 

Zimą jest też bardzo niezdrowe spędzanie czasu w pomieszczeniach z wysuszonym ogrzewaniem lub klimatyzacją powietrzem. Takie powietrze wysusza błonę śluzową górnych dróg oddechowych, przez co źle funkcjonują rzęski, mające zatrzymywać chorobotwórcze drobnoustroje. Dlatego warto zadbać o nawilżenie pomieszczeń w których przebywamy.

 

Zimą, podobnie jak w czasie innych pór roku, wsparciem dla naszego zdrowia jest aktywność fizyczna. Nie będzie to zapewne jazda rowerem, ale przecież jazda na łyżwach, na nartach czy sankach jest możliwa tylko w te najchłodniejsze dni w roku. Nie zapominajmy jednak o zbawiennym wpływie odpoczynku na zdrowie. Tym bardziej, ze zimą łatwiej o zmęczenie. Potrzebną w chłodne dni odporność organizmu silnie osłabia też stres i zaburzenia snu. Warto więc dbać o prawidłowy, zdrowy styl życia na wszystkich płaszczyznach naszych aktywności.

 

 

 

2019-02-05

PARTNERZY