Jedzenie, które wpływa na biel zębów

Patrzysz komuś w zęby? Białe zęby mają świadczyć o zdrowiu, urodzie i odpowiednim stylu życia. Powinniśmy więc pamiętać, że na barwę naszego uzębienia ma wpływ spożywane przez nas jedzenie, a przede wszystkim znajdujące się w nim drogocenne składniki odżywcze.

Zęby stanowią element układu trawienia, a dokładnie to służą nam do rozdrabniania pożywienia. Są jednak widoczne w czasie bezpośrednich rozmów i spotkań, więc ich wygląd ma dla większości z ludzi ogromne znaczenie. Zęby powinny być zdrowe oraz… białe, nie szare, czy też żółte.

Patrzysz w lustro i wpadasz na pomysł poprawy swojego losu. Biel na zębach, to oczarowywanie otoczenia, a więc zmiana statusu społecznego. Bezpieczne wybielenie zębów zapewnią nam zabiegi stomatologiczne przeprowadzane w gabinetach dentystycznych. Ale białe i zdrowe zęby to nie tylko efekt regularnych wizyt u dentysty i żmudnej, codziennej higieny jamy ustnej. Pomocą w utrzymaniu białych zębów są przemyślane wybory żywieniowe.

Ważną zasadą wpływająca na dobry stan uzębienia to unikanie ciemnych oraz kwaśnych elementów w naszym jadłospisie codziennym. Ciemne i kwaśne napoje i pokarmy powodują przebarwienia na uzębieniu.

Mechaniczne, oczyszczające dla zębów są niektóre surowe warzywa. Mam tu na myśli marchew, rzodkiewkę, selera, buraka, czy paprykę. Surowe warzywa w trakcie rozdrabniania w jamie ustnej skutecznie usuwają zanieczyszczenia z zębów. Na dodatek, nie zostawiają na zębach lepkich resztek. 

Dla bieli zębów powinniśmy zajadać się produktami, które zawierają dużo wapnia. Są to określone warzywa, przetwory mleczne, nabiał. To właśnie wapń jest najważniejszym składnikiem zębów. Jest odpowiedzialny za ich strukturę, a to wpływa bezpośrednio na ich zabarwienie.

Wapń ma swoje upodobania, o których też warto wiedzieć. Najlepiej jest wchłaniany przez organizm w towarzystwie witaminy D. To grupa rozpuszczalnych w tłuszczach organicznych związków chemicznych, które mają różnorodne działanie fizjologiczne w gospodarce wapniowo-fosforanowej oraz utrzymywaniu prawidłowej struktury i funkcji kośćca, a więc również uzębienia. Witamina D znajdzie się w spożywanych przez nas rybach, takich jak łosoś i makrela.

Lubisz żółty ser? Chociaż jego kolor na to nie wskazuje, to żółty ser też przyczynia się do odpowiedniego poziomu bieli na zębach. Jest więc powód, dzięki któremu nie warto rezygnować z jego spożywania, pomimo kaloryczności. Żółty ser przyspiesza neutralizację kwasów i działa regenerująco na szkliwo. Bo trzeba pamiętać, że to uszkodzenia szkliwa na zębach powodują charakterystyczne, nieładne przebarwienia.

Jak się okazuje, korzystnie działa na kolor zębów kontrowersyjna dla niektórych dietetyków i lekarzy guma do żucia. Chociaż guma do żucia nie ma właściwości wybielających, to jednak oczyszcza zęby z drobnych resztek i niektórych nalotów, co wizualnie daje olśniewający efekt.

Guma do żucia ma wiele ciekawych funkcji, przydatnych całemu naszemu organizmowi. Najzdrowsze są gumy zawierające sorbitol, czyli organiczny związek chemiczny z grupy cukrowi, mający skuteczne antybakteryjne działanie. Guma do żucia stymuluje produkcję śliny, ułatwiając neutralizowanie kwasów oraz remineralizując szkliwo na zębach.

Znaczenie wody dla organizmu jest ogromne. Woda reguluje temperaturę ciała, utrzymuje odpowiednie wymiary i kształt komórek, ponadto uczestniczy w większości reakcji metabolicznych. Woda nie posiada jednak technicznych możliwości do wybielania zębów.

Jest jednak niezbędna dla zapewnienia komórkom ślinianek nawodnienia. Dzięki niemu ślinianki reagują prawidłowo na potrzeby ciała. To woda utrzymuje funkcje śliny polegające na  neutralizowaniu kwasu, co wpływa na kolor zębów.

 

 

2015-05-17